KLS Závěrečný týden: „Hle – všechno tvořím nové!“
KLS Závěrečný týden: „Hle – všechno tvořím nové!“
Slavnost Seslání Ducha svatého
První učedníci se otevřeli plnosti Ducha svatého ve společenství s Ježíšovou matkou: „Ti všichni jednomyslně setrvávali v modlitbách spolu se ženami, s Ježíšovou matkou Marií a s jeho příbuznými“ (Sk 1,14). Tato její mateřská role podle papeže Františka trvá nejen vůči Ježíšovým učedníkům, ale vůči celému zraněnému i dnes: „Maria, Matka, která pečovala o Ježíše, se nyní s mateřskou láskou a bolestí stará o tento zraněný svět. S probodeným srdcem oplakávala Ježíšovu smrt a nyní soucítí s utrpením ubohých stvoření tohoto světa, která křižuje a hubí lidská moc“ (LS 241).
V osmé části své „zelené“ encykliky nás tedy papež zve k pohledu na Marii, „Královnu veškerého stvoření“, a na sv. Josefa, silného i něžného „ochránce obecné církve“ (srov. LS 242).
V návaznosti na to nám pak také papež v poslední, deváté části (nazvané „Z druhé strany Slunce“) pozdvihne náš pohled na přicházející „společný nebeský domov“, pohled plný naděje, pohled motivující jak k praktické aktivní péči o náš společný domov „teď a tady“, tak také ke každodennímu sestupování do zkušenosti domova věčného, který se pro nás opět otevírá „tady a teď“:
Na konci se tváří v tvář setkáme s nekonečnou Boží krásou (srov. 1 Kor 13,12) a budeme moci s radostným údivem číst tajemství veškerenstva, které bude mít spolu s námi účast na plnosti bez konce. Ano, putujeme k věčné sobotě, k novému Jeruzalému, ke společnému nebeskému domovu. Ježíš nám říká: ‚Hle – všechno tvořím nové!‘ (Zj 21,5). (LS 243)
Tento pohled do věčné budoucnosti, tento „sdílený úžas“ (což lze považovat za vyjádření komunitního rozměru kontemplace), je plností toho, co už v předchuti na naší cestě kontemplace můžeme zakoušet už zde – sdílený úžas, osobní proměnu, své jedinečné místo a solidaritu s chudými:
kde každý tvor, zářivě proměněn, zaujme své místo
a bude mít co nabídnout chudým, kteří budou definitivně osvobozeni.
Důvěryplné očekávání naplnění Božích zaslíbení v přicházejícím „novém Jeruzalému“ nás ovšem opět nevytrhává z naší pozemské pouti, ale naopak nás na ní činí starostlivějšími o náš společný domov. To papež vyjadřuje takto:
V tomto očekávání se spojme v starostlivosti o tento domov, který nám byl svěřen, s vědomím, že to, co je v něm dobrého, bude mít účast na nebeské oslavě. Společně se všemi tvory kráčíme po této zemi hledajíce Boha, neboť ‚jestliže svět má počátek a byl stvořen, hledá toho, kdo jej stvořil, hledá toho, kdo mu dal počátek, toho, kdo je jeho Stvořitelem‘ (Basil Veliký).
A svoji výzvu k této společné cestě starostlivosti doplňuje výzvou k radostné, nadějeplné chvále: „Kráčejme se zpěvem! Ať nás naše zápasy a naše starost o tuto planetu neobírají o radost naděje“ (LS 244).
Poslední slova encykliky však zákonitě nepatří výzvám, jakkoli důležitým, ale radostné zvěsti o tom, co pro nás dělá Vzkříšený Pán a z čeho jedině může vyrůstat naše schopnost „kráčet se zpěvem“ i tímto zraněným světem:
Bůh, jenž nás volá k velkorysé ochotě dávat všechno,
nám nabízí sílu a světlo, které ke své cestě potřebujeme.
V srdci tohoto světa vždy zůstává přítomen Pán života,
jenž nás velmi miluje.
On nás neopustí, nenechá nás samotné,
protože se definitivně spojil s naší zemí,
a jeho láska nás vždy vede k nalézání nových cest.
Jemu buď chvála!
papež František, Laudato si‘, čl. 245
Opět i v těchto závěrečných slovech encykliky vidíme, jak úzce je spolu pro papeže Františka propojená „kontemplace“ toho, kdo se „definitivně spojil s naší zemí“, a z ní vyrůstající „akce“ nesená zevnitř tím, „jehož láska nás vždy vede k nalézání nových cest“. A právě úžas nad tímto propojením jej v úplném závěru vede jak ke chvále („Jemu buď chvála“, LS 245), tak k naléhavé prosbě (dvě závěrečné modlitby v LS 246).
Seminář jsme začínali pozváním ke kontemplaci stvoření s plesáním a chválou:
Je radostným tajemstvím, jež kontemplujeme s plesáním a chválou.
A už tehdy jsme si také připomněli, že právě v závěrečných modlitbách své encykliky František toto pojetí kontemplace jako žasnoucího zakoušení propojení se vším tvorstvem prohlubuje až ke spočinutí v srdci Trojjediného:
nauč nás kontemplovat tě v kráse veškerenstva,[1]
kde všechno mluví o tobě.
Podněty pro Závěrečný týden do Slavnosti Nejsvětější Trojice
V průběhu kontemplativní četby encykliky Laudato si‘ se nám bohatě potvrdily všechny základní charakteristiky papežova pojetí kontemplace nastíněné na začátku: (1) Kontemplace jako základní postoj pro rozvoj „ekologické spirituality“ (2) propojující člověka jak s veškerým stvořením, tak se společenstvím Trojice, a (3) nezbytně zahrnující „přirozený“, „mystický“ i „praktický“ rozměr. Závěrem lze snad říci, že novost tohoto pojetí, očividně inspirovaného františkánskou a jezuitskou spiritualitou, ale prohloubeného také spiritualitou Karmelu, spočívá ve Františkově přístupu integrujícím osobní a komunitní spiritualitu se spiritualitou osobní, komunitní i politické péče o stvoření včetně péče o chudé (viz katecheze závěrečného týdne a kázání z Vigilie a ze Slavnosti Seslání Ducha; farnostcheb.cz/kontemplace).
- RADY NA CESTU Petr Vacík eu/uambonu (12. 5. 2020)
- Choďte pravidelně do přírody – pobytem v přírodě lze významně rozpustit to, čím trpí naše vztahy; důležitá je bezcílnost či bezvýkonnost, odpojenost od sítí a telefonu (nechte jej doma), samota a pravidelné opakování.
- Dostatečně spěte, pijte a hýbejte se (jinak se zastaví duchovní pokrok).
- Nebuďte sami a buďte štědří (choďte mezi lidmi, navštěvujte ostatní, zvěte je k sobě domů, do přírody, na výstavu; samota je dobrá, ale vztahy jsou nezbytné; potřebujeme se dělit s ostatními o nás čas, talenty, zdroje).
- Investujte čas a úsilí do solidní spirituality, která vás a vaše okolí uzdravuje a proměňuje k lepšímu, což lze to poznat podle plodů – víry, naděje a lásky (kritériem nesmí být konformita, ideologie, ani vlastní dobrý pocit).
- Mějte něco, na čem vám opravdu záleží (jestliže dodržujete předchozí body, intuitivně poznáte, čemu máme přednostně věnovat své úsilí).
- Sledujte to, co rozeznáváte jako plodné zdroje (a podporujte je), přestaňte věnovat svůj čas neplodným aktivitám, nic vám nedávající zdroje opusťte.
- SDÍLENÍ s průvodcem či se skupinou:
- Se svým „patronem“ hovořte o tom, jaké opory pro další cestu považujete momentálně za nejdůležitější (např. doprovázení, studium, skupina, kurz, způsob života, vztahy apod.) a jak si je chcete opatřit či rozvinout.
- Pokud doposud nemáte žádné stálé společenství, kde byste mohli sdílet svoji cestu víry, pokuste se v následujících týdnech nějaké objevit a připojit se k němu, případně sami iniciovat jeho vznik.
- STUDIUM podnětů z encykliky Laudato si‘ a další literatury:
- Ve světle podnětů z tohoto sešitku a z katecheze pro tento týden si v postoji kontemplativního naslouchání pročítejte LS 241 – 246.
- Opatřete si některou z dále doporučených knih (viz str. 74) a uvedení do kontemplace z tohoto semináře prohlubte dalším studiem.[2]
[1] V českém překladu je zde bohužel použit obrat „nauč nás o tobě rozjímat v kráse veškerenstva“, což je zavádějící. Nejen, že ve španělské originální předloze je použit výraz „enséñanos a contemplarte“ („nauč nás kontemplovat tě“; podobě i v ostatních jazykových verzích), ale tento obrat zde shrnuje veškeré předchozí úvahy o kontemplaci! A najednou zde český překlad místo celostného „kontemplovat tě“ používá spíše rozumově orientovaný termín „rozjímat o tobě“.
[2] Jako vhodné pokračování studia navazujícího na tento seminář se jeví např. v poznámce č. 7 na závěr sedmého týdne semináře již zmíněná kniha Rohr, Richard, Morrell, Mike, Božský tanec: Trojice a vaše proměna, Brno: Barrister & Principal, 2018, a na ni navazující a ji rozvíjející Rohrovo zastřešující dílo Rohr, Richard, Univerzální Kristus: Jak může zapomenutá skutečnost změnit všechno, v co vidíme, v co doufáme, v co věříme, Brno: Barrister & Principal, 2020.